Славиша Нешић

РАЗУМ Уместо медија, хуманизам уместо глобализма, рекреација уместо спорта

Манипулација / ТВ: полазне дефиниције и околности

Утицај телевизије на људе

Полазне дефиниције и околности

Овај чланак је у целини лично мишљење његовог аутора и као такав не представља званичан став било какве организације или институције. Чланак објашњава психолошке и социјалне механизме поразаног деловања телевизије на људску психу и тело.

 

Телевизија као информација и забава присутна је пола века у нашим домовима. Временски уз њу сви чланови породице проводе у просеку 3 сата сваког дана и ово време се статистички све више продужава.

Ако сте мислили да је телевизија само узгредна ствар у вашем животу, извор спортске забаве у гледању утакмице, информатор о најновијим догађајима, начин вашег успављивања или нека мешавина свега тога, размислите још једном.

Овај чланак ће покушати да промени ово ваше мишљење и да вам укаже на то да је телевизија нешто сасвим друго, а шта је то - сазнаћете ако овај чланак прочитате до краја.

 

Полазна дефиниција

Дефиниција: телевизија је највећи рекламни систем на свету. Настала је у капиталистичком систему и схваћена је и користи се искључиво као рекламни пано.

Гледалац укључује телевизор да би гледао неку циљну емисију, нпр спортски пренос.

Уместо тога он добија серију реклама уз спорадично гледање своје емисије.

Садржајне емисије су ту само зато да гледалац не би искључио телевизор. Прави разлог постојања ТВ су рекламе.

 

Рекламна сврха телевизије

Реклама је оно због чега је телевизија развијана. Реклама је основа стварања и одржавања потрошачког друштва са телевизијом као главним средством да се ово постигне. Врсте рекламе на телевизији: рекламе производа, рекламе друштвених интересних група, организација, институција, политичке рекламе, глобалистичке рекламе.

Из свега овога проистиче и друга дефиниција телевизије: телевизија је низ реклама са паузама у којима се емитују други садржаји. Телевизијски филмови су просечно најдужи полу-рекламни садржаји на телевизији. Али све ово нема никаве везе са интелектуалним садржајем.

Интелектуални садржаји су они у којима се потенцира независно и критичко људско индивидуално мишљење. Овакви садржаји не постоје самостално на телевизији, тј тако су ретки да је спорадична појава оваквог садржаја на телевизији потпуно занемарљива и своди се на статистичку грешку код прављења ТВ програма.

 

Околности гледања телевизије

Када човек не гледа телевизију? Када је препун живота, љубави, полета, снажних утисака реалног живота у коме је имао активну и креативну улогу. Ово су релативно ретке ситуације, зар не?

Када човек гледа телевизију? Када је снужден после тешког радног дана, када се уморио од сталних покушаја да разреши пословни проблем, када се дуго пробијао колима кроз загушен градски саобраћај и напокон дошао кући да се мало одмори од напетог и стресног живота; када је човек сиромашан и без запослења и наде да ће бити боље он се опушта уз шарену кутију у својој убогој кући.

Када је сваки дан исти и досадан, телевизија је ту да пружи опсесију чула, одмор и лажни заклон од проблема.


Литература:

www.alternativescentral.com/turnoffyourtelevision-part1.htm - L. Volf

9.7.2005.

 

Региструјте се да добијете е-поштом информације о новим чланцима: