Славиша Нешић

РАЗУМ Уместо медија, хуманизам уместо глобализма, рекреација уместо спорта

Филозофија / Кина / Јин јанг школа

Елементи старе кинеске филозофије

 

Јин јанг школа

Представници ове школе потекли су од пророка, астролога и сличних. Бавили су се астрологијом, мистичним проучавањем календара, поделом саставних делова ствари на 5 елемената, предсказивањем, гатањем и подешавањем човековог станишта према "природи" (фенг шуи). Појмове су поделили у 9 категорија, од којих се прва категорија односи на 5 елемената: вода, дрво, ватра, земља и метал.

Јин јанг школа, иако окултистичка, не треба да буде потцењена због свог порекла или изучавања. Наиме, окултна вештина и наука деле заједничку особину: обе покушавају да објасне и користе природу, са разликом да окултне вештине постају наука када се одрекну веровања у натприродно. На овај начин можемо окултне вештине посматрати као претечу науке.

Ова школа увела је препоруке за делање људима и владарима и назвала их "Месечне заповести". У Месечним заповестима Јинјанговци раде магијско повезивање природних смена са простором, временом и људским понашањем.

Увођењем нумерологије извршили су магијско повезивање бројева са горњим системом и тако добили укупан систем којим су спојени сваки од 5 елемената са простором, временским периодом, бојом, а потом им дали и редослед којим се претварају један у други. Ево како то изгледа у једној од ранијих верзија јинјанг школе:

  • север = вода = зима = црно = 1 = 6. Он ствара следеће:
  • исток = дрво = пролеће = зелено = 3 = 8. Он ствара следеће:
  • југ = ватра = лето = црвено = 2 = 7. Он ствара следеће:
  • центар = земља = прелазни период = жуто = 5 = 10. Он ствара следеће:
  • запад = метал = јесен = бело = 4 = 9. Он ствара прву горе наведену групу и тако у бескрај.

Употребом Јин јанг космологије Кинези су објашњавали и смењивање династија, а исте су се облачиле у одговарајућу боју.

Јинјанговци су сматрали да све ствари настају и да свим стварима управљају безличне природне силе: јин и јанг. Ове две силе постоје истовремено и узајамно делују једна на другу. Јин је мрак, женственост, пасивност, хладноћа, влага, мекоћа, парно, земља, допуна. Јанг је светло, мушкост, активност, топлота, сувоћа, тврдоћа, непрано, небо, почетак.

Један од главних начина гатања користио је "Књигу промена" која се састојала од симбола познатих као 64 хексаграма. Сваки хексаграм састојао се од тачно два триграма, а сваки триграм је могао имати један од 8 облика. Сваки од 8 облика био је комбинација од три црте од којих свака може бити пуна или испрекидана. Сваком од 64 симбола Књиге промена приписано је неко значење. Значење симбола је градирано покушавајући да његово значење одрази одлуку да свака пуна црта симбола представи јанг, а свака испрекидана црта представи јин. "Књига промена" у својој оригиналној верзији садржавала је хексаграме са тумачењима. На неки од начина бирани су ови хексаграми (пукотине у загрејаним костима и друго), па је читањем значења хексаграма рађено гатање по жељеном питању. Касније је ова књига добила и Додатак, у коме су и друге школе, пре свега конфуцијанци, додавали своја етичка, космолошка и друга мишљења.

Видљиво је да су окултне вештине сличне код старих Кинеза и код других народа. Сваки народ користи своју машту како би направио наводно конзистентан систем окултне космологије. Занимљиво је да људи данашњице лако падају као плен оних који излваче окултне праксе Кинеза али и других народа и од њих праве нова "открића" и раде прорицања зарађујући новац на наукости својих клијената. Ови пророци радо приступају октрићима историје, филозофије или антропологије, користећи се старим системима да привуку нове клијенте нечим тајанственим, дотад непознатим, и "провереним од старине".

Референца:

Историја кинеске филозофије, Фунг Ју Лан, Нолит, 1992

4.6.2011.