Славиша Нешић

РАЗУМ Уместо медија, хуманизам уместо глобализма, рекреација уместо спорта

Рекреација / Стручно особље у теретанама

Стручно особље у теретанама

У теорији би стручно особље задужено за вежбаче у теретанама могло и требало да пружи неопходну помоћ вежбачима. У пракси међутим, ситуација је сасвим другачија од очекивања.

 

 Структура стручног особља

Дежурно стручно особље у теретанама у Београду има приближно следећу структуру: око 10-20% их је завршило Факултет за физичку културу, занемарљив број има вишу школу спортског усмерења, док остали немају стручне квалификације из области рекреативног или спортског вежбања.

Разлози за овакво стање су једноставни: власници теретане штеде на кадровима како у њиховом броју тако и у њиховом квалитету. Сујета српског вежбача помаже овакво стање јер српски вежбач из традиционалне бахатости и уображености не жели да се обраћа за помоћ и експертизу у вежбању, па дежурно особље у теретани није затрпано њиховим захтевима за помоћ. Тако власник теретане не осећа никакав притисак да побољша структуру или број стручног особља.

 

 Шта Дифовци уче на факултету?

У једну од луксузнијих теретана улази прегојазан човек, тромих покрета, тежине најмање 120 килограма. Дочекује га дежурни Диф-овац и одмах без икакве задршке и после врло кратког разговора краћег од 60 секунди води га до покретне траке. Човек одмах почиње са трчањем. Дифовац тренутно окреће леђа и досађује се узгредним пословима не обраћајући више пажњу на дебелог.

Дифовац је овим поступком испољио следеће потпуно непрофесионално понашање:

  1. изабрао је да остане потпуно неинформисан о историји болести дебељка.
  2. изабрао је да буде потпуно неинформисан о претходном буцковом искуству у вежбањима било које врсте.
  3. не занимају га жеље клијента и његова очекивања.
  4. не жели да зна ни за какве лекарске налазе или потврде у вези свог клијента
  5. није извршио тренажну процену тренутног стања физичке спремности клијента
  6. није извршио одабир одговарајуће вежбе за клијента него је паушално "војнички" одрезао буцку вежбу
  7. није извршио ни најмање загревање клијента.
  8. није пратио стање виталних параметара клијента током вежбања
  9. није урадио корекцију вежбе током њеног извођења иако се клијент први пут појављује.
  10. није урадио никакав људски психолошки контакт са клијентом осим Добар дан и До виђења.
  11. није записао ништа о клијенту нити његовом тренингу.
  12. није направио никакав прелиминаран план вежбања клијента нити је о њему разговарао са клијентом.
  13. није дао клијенту никакав савет у вези вежбања.
  14. није дао клијенту никакав савет ни у вези исхране!

Горе описана ситуација је УОБИЧАЈЕНА у теретани. Чак бих рекао да је много боље да консултујете нестручног асистента у теретани или искуснијег вежбача него неког од "стручног" особља. Лично немам поверења у њихове савете (свака част малобројним изузецима међу њима, они само потврђују правило).

Закључак: буцко из горњег примера зато не само да губи своје време у теретани већ и озбиљно ризикује своје здравље!

1.12.2004

Europe, Belgrade