Рекреација / Стручно особље у теретанама
Стручно особље у теретанама
У теорији би стручно особље задужено за вежбаче у теретанама могло и требало да пружи неопходну помоћ вежбачима. У пракси међутим, ситуација је сасвим другачија од очекивања.
Структура стручног особља
Дежурно стручно особље у теретанама у Београду има приближно следећу структуру: око 10-20% их је завршило Факултет за физичку културу, занемарљив број има вишу школу спортског усмерења, док остали немају стручне квалификације из области рекреативног или спортског вежбања.
Разлози за овакво стање су једноставни: власници теретане штеде на кадровима како у њиховом броју тако и у њиховом квалитету. Сујета српског вежбача помаже овакво стање јер српски вежбач из традиционалне бахатости и уображености не жели да се обраћа за помоћ и експертизу у вежбању, па дежурно особље у теретани није затрпано њиховим захтевима за помоћ. Тако власник теретане не осећа никакав притисак да побољша структуру или број стручног особља.
Шта Дифовци уче на факултету?
У једну од луксузнијих теретана улази прегојазан човек, тромих покрета, тежине најмање 120 килограма. Дочекује га дежурни Диф-овац и одмах без икакве задршке и после врло кратког разговора краћег од 60 секунди води га до покретне траке. Човек одмах почиње са трчањем. Дифовац тренутно окреће леђа и досађује се узгредним пословима не обраћајући више пажњу на дебелог.
Дифовац је овим поступком испољио следеће потпуно непрофесионално понашање:
- изабрао је да остане потпуно неинформисан о историји болести дебељка.
- изабрао је да буде потпуно неинформисан о претходном буцковом искуству у вежбањима било које врсте.
- не занимају га жеље клијента и његова очекивања.
- не жели да зна ни за какве лекарске налазе или потврде у вези свог клијента
- није извршио тренажну процену тренутног стања физичке спремности клијента
- није извршио одабир одговарајуће вежбе за клијента него је паушално "војнички" одрезао буцку вежбу
- није извршио ни најмање загревање клијента.
- није пратио стање виталних параметара клијента током вежбања
- није урадио корекцију вежбе током њеног извођења иако се клијент први пут појављује.
- није урадио никакав људски психолошки контакт са клијентом осим Добар дан и До виђења.
- није записао ништа о клијенту нити његовом тренингу.
- није направио никакав прелиминаран план вежбања клијента нити је о њему разговарао са клијентом.
- није дао клијенту никакав савет у вези вежбања.
- није дао клијенту никакав савет ни у вези исхране!
Горе описана ситуација је УОБИЧАЈЕНА у теретани. Чак бих рекао да је много боље да консултујете нестручног асистента у теретани или искуснијег вежбача него неког од "стручног" особља. Лично немам поверења у њихове савете (свака част малобројним изузецима међу њима, они само потврђују правило).
Закључак: буцко из горњег примера зато не само да губи своје време у теретани већ и озбиљно ризикује своје здравље!
1.12.2004